Social media tip 1: Doelgroep kiezen

Social media tip: Kies een doelgroep

Jij hebt een super tof bedrijf, je staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en jouw product is echt het allerbeste. Jij weet dat natuurlijk allang. Jouw toekomstige klant helaas nog niet. Want hoe weet jouw ideale klant nou eigenlijk van jouw bestaan af om het nog maar niet te hebben over wat je voor hem/haar kan betekenen. Hoe kun jij met weinig budget zorgen dat jij jouw ideale klant bereikt via social media? Social media tip: Kies een Doelgroep

Tip 1: Welke social media doelgroep past bij jou?

Niet iedere doelgroep gebruikt alle soorten social media. Jongeren gebruiken hele andere platformen dan bijvoorbeeld een Ondernemer. Maar welke doelgroep kijkt nou op welk platform? Dat hebben we voor je op een rijtje gezet:

Facebook

Facebook:

Facebook staat al jaren bovenaan. Toch zijn er steeds meer jongeren t/m 29 jaar die afhaken. Gebruik Facebook daarom voor een doelgroep boven 29 jaar. Facebook is een platform waar je vooral consumenten bereikt. Wil jij bijvoorbeeld leuke kinderkleding verkopen aan moeders tussen de 27 en 35 jaar. Dan is Facebook het perfecte Social Media platform voor jou.

Facebook gebruik je zowel voor Business to Business als Business to Customer content.

Voor Facebook is het belangrijk op gebruik te maken van verschillende soorten media: Foto’s, Video’s en Teksten. Daarnaast heeft Facebook veel zakelijke voordelen zoals adverteren, producten plaatsen die linken naar je webshop voor gemakkelijke verkoop etc.

Instagram

Instagram:

Instragram is een populair platform met een groei van 2022 naar 2023 van 18%. Het platform verliest helaas wel terrein bij tieners. Maar ook de leeftijdscategoriën hierboven maken al geregeld gebruik van deze social media. Zorg er bij Instagram voor dat je gebruik maakt van mooie afbeeldingen en de juiste Hashtags. Instagram is namelijk een echt sfeerplatform waar je doelgroep inspiratie op komt doen. Facebook en Instagram zijn makkelijk aan elkaar te koppelen en daardoor kun je ze deze social media’s gemakkelijk samen gebruiken.

Instagram gebruik je voornamelijk voor Business to Consumer & Personal branding content.

youTube

Youtube:

Youtube heeft minder dagelijkse gebruikers dan Facebook en Instagram. Toch is dit wel een groeiende social media. Veel jongeren kijken nog weinig tv en zitten enorm veel op Youtube om te kijken naar hun favoriete vloggers. De doelgroep hiervoor begint al heel erg jong. Kinderen van 3 kijken al volop filmpjes op de tablet. Je kunt daarom inspelen op hele jonge kinderen of juist tieners en jong volwassenen.

Youtube gebruik je zowel voor Business to Business als Business to Consumer content.

Daarnaast is Youtube gemakkelijk te gebruiken voor je Linkbuilding (dit zijn de linkjes die jij op je website plaatst naar andere websites, waardoor je beter vindbaar wordt voor zoekmachines zoals Google). Je kan bijvoorbeeld een informatief filmpje op Youtube plaatsen en deze met de link naar weer op je website plaatsen.

LinkedIn

LinkedIn:

41% van de Nederlanders tussen de 20 en 64 jaar is actief op LinkedIn. Het gebruik van LinkedIn is echter niet dagelijks maar meer wekelijks en voornamelijk op zakelijk vlak. Je spreekt hier Business to Business aan. Verleen jij diensten aan andere bedrijven of heb jij een vacature openstaan, dan is LinkedIn jouw platform.

LinkedIn gebruik je voornamelijk voor Business to Consumer & Personal branding content.

TikTok

TikTok:

TikTok kan inmiddels wel gezien worden als hét grote nieuwe social media platform. Het is een platform dat voornamelijk door jongeren gebruikt wordt. Maar we zien ook dat het aantal volwassen gebruikers steeds meer toeneemt. TikTok is een videoplatform met toegankelijke entertaining content. Het gaat voornamelijk om creatieve uitingen, humoristische video’s en inspirerende content.

Je kan dit platform gemakkelijk gebruiken voor Product Placement, maar zeggen: “Koop mijn product hier!” heeft weinig zin. Er moet voornamelijk een entertainment-laagje onder zitten.

TikTok gebruik je voornamelijk voor Business to Consumer content.

X/Twitter

Twitter/X:

Het aantal X, zoals Twitter tegenwoordig heet, gebruikers neemt sterk af. Twitter maakt bijna uitsluitend gebruik van Tekst. Dit trekt het jongere publiek totaal niet meer. De groep mensen die Twitter wel nog gebruikt bevinden zich tussen de 20 tot 39 jaar. Dit is zo’n 26%.

Toch wordt X wel nog veel gebruikt voor opinie pijlen, meningdeling en feitelijke kennisdeling. Wil jij bijvoorbeeld meepraten over politiek of heb jij veel taaie informatie te delen in korte hapklare brokken? Dan is X jouw platform!

X gebruik je voornamelijk voor Business to Consumer content en om te prikkelen.

Pinterest

Pinterest:

Pinterest is het platform om een stijl neer te zetten en inspiratie te delen. Pinterest maakt gebruik van (sfeer)beelden. In de leeftijdscategorie 20 t/m 39 jaar maakt 30% gebruik van dit platform. Heb jij een interieur winkel of ben jij designer (oftewel een visueel beroep), dan past dit platform bijvoorbeeld erg goed bij jou.

Pinterest is ook een goed platform om te gebruiken voor je LinkBuilding. Je kan namelijk gemakkelijk bijvoorbeeld je producten delen en doorlinken naar je website voor een snelle overgang tot verkoop.

Pinterest gebruik je voornamelijk voor Business to Consumer content voor je groei in zoekmachines.

Hopelijk weet je nu ietsje beter waar je jouw doelgroep kunt bereiken. In mijn volgende Social Media blog zal ik wat meer vertellen over het inrichten van je social media pagina en het maken van content.


Ik ben Aafke Driessen, medeoprichter van Ondernemersplein-Spanje & Bizz-Kit. Ik deel over Ondernemen, Design & Marketing.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie