Wat leuk dat jij jouw product gaat verkopen via het platform. Hiervoor is het wel belangrijk dat jij jouw webshop helemaal in orde maakt. En dat kan lekker snel! Je hoeft namelijk nog maar 1 ding in te vullen voordat je kan beginnen met je webshop vullen. Maar eerst geven wij je hier wat meer uitleg over het hebben van een eigen webshop op Ondernemersplein-Spanje.
Jouw eigen webshop
Wanneer jij gebruik maakt van de webshop functie, heb jij echt een eigen webshop via het platform met een eigen link en alles. Ondernemersplein-Spanje faciliteert jouw webshop plek en omgeving. Maar jij bent zelf verantwoordelijk voor het verkopen, plaatsen van producten en verzenden. Maar ook retour-meldingen komen rechtstreeks bij jou binnen.
Natuurlijk laten wij je niet een beetje in het rond zwemmen. We helpen je door middel van interessante artikelen over vindbaarheid en zijn altijd bereikbaar voor vragen. Maar om je op weg te helpen kun je meer lezen over je “wettelijke” verantwoordelijkheden als webshop eigenaar hieronder.
Apart account
Op dit moment werken wij met een systeem waarbij je een aparte login hebt voor jouw webshop. Je krijgt deze van ons tijdens het afsluiten van je lidmaatschap. Wanneer je inlogt met deze login, ziet de omgeving er iets anders uit. Je hoeft dan ook nog maar 1 ding door te geven en dat is het mailadres van jouw PayPal account. (zie meer info bij betalingen).
Betalingen
Om de webshop functie zo gemakkelijk mogelijk te maken voor jou als verkoper, werken wij met uitbetaling via PayPal. Dit gaat volledig automatisch en hier zitten wij verder niet tussen als rekening. Je krijgt een keer per maand uitbetaald via PayPal. Het aanmaken van een PayPal account is heel gemakkelijk. Volg de stappen door naar deze link te gaan.
Het account waar jij jouw PayPal account op gemaakt hebt, vul je in bij de winkelinstellingen (zie de printscreen hieronder).
Hoe weet ik dat ik een bestelling heb?
Wanneer je een bestelling hebt, ontvang je een mailtje. Je kunt dan inloggen met je webshop account en de bestelling beter bekijken.
Wettelijke verantwoordelijkheden
Als webshop eigenaar zijn er een aantal verplichtingen waaraan je moet voldoen. Wij helpen je hier natuurlijk bij. Om te beginnen is het belangrijk om algemene kopersvoorwaarden te hebben. Deze hebben wij voor je geregeld. Tijdens het afronden van een bestelling, moet je koper hiermee akkoord gaan. Je kan deze voorwaarden hier lezen.
Retourbeleid
Als consument/koper heb je het recht op retourneren. Dit betekent dat jij als webshop eigenaar een retourformulier zal moeten hebben. Wij hebben een retourbeleid gemaakt en een formulier wat je zelf kan aanpassen (download hier). Upload het aangepaste formulier bij media, kopieer de link van het bestand (klik op het bestand en recht zie je “URL naar klembord kopiëren”).
Volg de stappen om je retourbeleid kenbaar te maken aan je kopers.
- Ga naar je “Winkelinstellingen”
- Voeg een eigen winkeltekst toe inclusief de tekst retourbeleid (zie voorbeeld). Selecteer de tekst “retourformulier”
- Voeg een koppeling toe door op het “link-icoontje” te klikken
- plak de link en vergeet niet op het blauwe knopje te klikken.
Jouw kopers kunnen hier nu jouw retourformulier downloaden. Het kan ook handig zijn om aan deze tekst een mailadres toe te voegen zodat (potentiële) klanten altijd contact met je op kunnen nemen. Jij bent als verkoper zelf verantwoordelijk voor de terugbetaling aan de klant. Je vraagt zelf het rekeningnummer van de koper op om de betaling terug over te maken. Dit dient binnen 14 dagen geregeld te worden.
(Alleen wanneer een koper zelf expliciet aangeeft dat hij/zij de betaling terug wil ontvangen via hetzelfde betaalmiddel als waar hij/zij mee betaald heeft, neem je contact met ons op).
Retourneren van Downloadables
In de Algemene Kopersvoorwaarden staat een clausule voor Downloadbare producten, waarin aangegeven staat dat deze niet geretourneerd kunnen worden omdat ze dan al gebruikt kunnen zijn. In principe gaat een koper hiermee akkoord tijdens het afronden van de bestelling. Maar om jezelf extra in te dekken, kun je onderstaand ook nog toevoegen onderaan je product omschrijving:
Let op: Bij het kopen van dit product ga je ermee akkoord dat je afstand doet van het herroepingsrecht.
Verzendkosten
Het dragen van de verzendkosten is jouw eigen verantwoordelijkheid. De standaard instelling van het platform is gratis verzending. Je kan als verkoper er dus voor kiezen om de verzendkosten door te berekenen in de productprijs.
Facturen maken
Ondernemersplein-Spanje maakt niet automatisch een factuur voor je. Dit zul je dus zelf moeten doen. Het kan waardevol zijn om deze factuur mee te sturen met de bestelling, zeker voor zakelijke kopers. Je bent hier dus zelf verantwoordelijk voor. Daarnaast ben je zelf verantwoordelijk voor BTW/belastingaangiften.
Je bent nu klaar om te verkopen via het platform! Heel veel succes! En als je vragen hebt, kun je deze altijd sturen naar info@ondernemersplein-spanje.nl